به گزارش بیا خبرگیلان

ویتامین B12 یا کوبالامین یک ماده مغذی محلول در آب است که عمدتاً در غذاهای حیوانی یافت می‌شود. محلول در آب به این معنا است که در آب حل می‌شود و از طریق جریان خون به حرکت درمی‌آید. بدن می‌تواند ویتامین B12 را تا چهار سال ذخیره کند؛ با این وجود ممکن است در دوره‌ای از زندگی خود دچار کمبود این نوع ویتامین شوید. ویتامین B12 یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که بدن برای چندین عملکرد مانند تشکیل گلبول‌های قرمز و DNA به آن نیاز دارد. همچنین این ماده مغذی نقش مهمی در رشد سلول‌های مغز و عصبی دارد.

چرا افراد دچار کمبود ویتامین B12 می‌شوند؟

اگرچه ویتامین B12 در بسیاری از محصولات حیوانی یافت می‌شود و می‌توان آن را از طریق مکمل‌ها نیز دریافت کرد، کمبود آن در بدن یک مشکل رایج بین مردم است. این اتفاق ممکن است به دلیل کاهش مصرف غذاهای حاوی ویتامین B باشد؛ بعضی از مشکلات سلامتی مانند کم‌خونی، مشکلات گوارشی مانند زخم معده و گاسترینوما و مصرف بعضی از داروها مانع جذب ویتامین B12 می‌شود.

کمبود ویتامین B12 چه تأثیری بر پاها دارد؟

کمبود ویتامین B12 در بدن می‌تواند باعث بروز طیف وسیعی از علائم شود؛ دو مورد از علائم کمتر شناخته شده شامل گزگز یا بی‌حس پاها می‌شود زیرا ویتامین B12 به بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن کمک می‌کند؛ بنابراین وجود نداشتن آن در بدن باعث می‌شود افراد مستعد آسیب عصبی شوند.

دیگر علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

متخصصان اعلام کرده‌اند که ویتامین B12 می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود. این مشکلات ممکن است به تدریج ایجاد شود، اما اگر به موقع درمان نشود، ممکن است شرایط وخیم‌تر شود. بعضی از علائم کمبود ویتامین B12 شامل خستگی شدید، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، پوست رنگ پریده، تپش قلب، مشکلات گوارشی و مشکلات تمرکزی می‌شود.

چه افرادی باید مکمل ویتامین B12 دریافت کنند؟

مصرف مکمل‌ها می‌تواند خطر کمبود ویتامین B12 در بدن را کاهش دهد. بزرگسالان بالای ۵۰ سال باید نیاز بدن به ویتامین B12 را از طریق مصرف مکمل و غذاهای غنی شده تأمین کنند. در صورتی که مصرف گوشت، لبنیات و غلات غنی شده را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اید؛ ممکن است به مکمل نیاز داشته باشید. با این وجود بهتر است در این زمینه با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

بهترین منابع غذایی ویتامین B12 چیست؟

بهترین منابع غذایی ویتامین B12 در محصولات حیوانی یافت می‌شود. گوشت گاو، مرغ، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو و محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست در کنار تخم‌مرغ، غنی‌ترین منابع غذایی ویتامین B12 هستند. همچنین می‌توانید به منظور برطرف کردن نیاز بدن به ویتامین B12 غلات غنی شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سایت بیا خبر گیلان مرجع کامل اخبار استان گیلان و شهرستان رشت. در صورت مغایرت هر مطلب یا خبر با قوانین ایران یا انتشار اخبار کذب و خلاف واقع , لینک خبر را به شماره 09399295833 پیامک نمایید.

خانه – بیا خبر گیلان | جدیدترین و مهمترین اخبار گیلان

منبع خبر
نبض خبر